איך להפוך למנהל מדיה חברתית
אי אפשר לדבר היום על דיגיטל בלי להזכיר באותה נשימה את המדיה החברתית. למעשה, עבור העסקים, הלקוחות שלהם נמצאים שם במדיה, מספקים את כל האינפורמציה על מנת שהמפרסם ימצא אותם. בשיחות עם אנשי דיגיטל וגם עם מפרסמים, כמעט כולם מפנים משאבים משמעותיים לתחום המדיה החברתית. אך רק מעטים מהם מרגישים שהם באמת "רוכבים על הנמר" ומסוגלים להיות בטוחים במה שהם עושים. הרוב פשוט פועלים מתוך תחושות בטן והרבה ניסוי וטעייה. כמעט כולם מסכימים על כך שמדובר בהתמחות בפני עצמה ובעיסוק תובעני במיוחד.
כמעט לכל חברה גדולה במשק יש מנהל מדיה חברתית. רבות מהחברות הבינוניות והקטנות וגם העסקים הזעירים מבינים שחייבים לפעול ולהיות נוכחים במדיה החברתית. הסוד הגלוי הוא שבתחום האניגמטי הזה תואר אקדמי לא נדרש כלל. להיפך, התחושה היא שדווקא אותם צעירים מתוחכמים שגדלו עם כפית של פייסבוק בפה מבינים יותר טוב את המתרחש מכל האנליטיקאים והמשווקים שפועלים עם טבלאות אקסל ונוסחאות. האמת היא, כמובן, אי שם באמצע.
מה זה, בעצם, ניהול מדיה חברתית?
התחום כל כך בחיתולים שאפילו על ההגדרה והדרישות קשה להגיע להסכמה. ניהול מדיה חברתית בדרך כלל יכלול את הפעילויות הבאות:
  • קביעת אסטרטגית שיווק דיגיטלי
  • יצירת תוכן שיווקי
  • פיתוח, שימור וגידול קהילה מקוונת
  • אנליטיקה של נתונים דיגיטליים, תעבורה, הרשמות, הקלקות ועוד
  • שיווק תוכן
  • יחסי ציבור ברשת
  • הדרכת והכשרת עובדים בארגון בפעילות שיווקית מקוונת
פעמים רבות, מפאת חוסר הבנה ולעיתים גם אילוצים כלכליים - מנהלי החברות מצפים ממנהל המדיה החברתית לעסוק גם בנושאים רבים שאינם בהכרח בתחום מומחיותו. כך מוצא עצמו מנהל המדיה החברתית נאלץ לעיתים לבצע משימות טכניות כגון קידום אתרים (SEO), משימות הקשורות לנושאי שירות לקוחות כגון הפעלת מערך שירות לקוחות מקוון, ניהול פרסום מקוון וכיוצא בזה. כל הדברים הללו אינם בהכרח סותרים את תפקידו העיקרי של מנהל המדיה החברתית אבל בהחלט יכולים לגזול מזמנו ומתשומת הלב שלו במשימותיו העיקריות.
כפי שאמרנו, ניהול מדיה חברתית הוא תואר א-מורפי והגדרות התפקיד משתנות דרמטית מחברה לחברה. לכך חסרונות רבים, אך היתרון הגדול הוא שאפשר בהחלט לקבל הזדמנות לבצע את התפקיד החשוב והמשמעותי הזה גם בלי להיות בעל תואר אקדמי או בעל הכשרה פורמלית בתחום השיווק. זה נשמע כמו כר פורה לחובבנות אם לא לשרלטנות, אבל בהחלט מהווה הזדמנות נדירה לאוטודידקטים בעלי יוזמה.
איך מתחילים?
בנו את הנוכחות שלכם ברשתות החברתיות
נכון, ניהול מדיה חברתית באופן מקצועי זה הרבה יותר מאשר לדעת לגלוש בפייסבוק. אבל אין שום דרך להתחמק מזה, בשביל לעסוק בתחום אתם חייבים להתנסות בעצמכם, ויותר מכך – להתמקצע, בפלטפורמות השונות. מעבר לידע ולניסיון החיוניים, יהיה לכם קשה לשכנע עסק לשכור את שירותיכם מבלי שיהיה ברור שהנוכחות שלכם ברשתות החברתיות השונות - פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, סנאפצ'ט, פינטרסט, טאמבלר, אם להזכיר בודדות - הינה בולטת ומשמעותית. צריכה להיות לכם היכרות מלאה עם כל המערכות הפלטפורמות המובילות לשיווק הקיימות בשוק. כמובן, אם אתם מתכוונים לשווק בתחום מאוד מסוים תוכלו להתמחות בפלטפורמות אשר משרתות את התחום הזה באופן הנאמן ביותר. לדוג', אם תרצו לשווק בתחום המזון ברור שהיכרות מעמיקה עם אינסטגרם חשובה יותר מאשר התמצאות בטוויטר. דוגמה נוספת, אם תרצו לשווק לבני נוער, התמחות בסנאפצ'ט וביו-טיוב תהיה נכונה יותר מאשר התמחות בלינקדאין. אבל אין זה אומר שאתם לא צריכים להכיר היטב ולעומק את כל הפלטפורמות המרכזיות האחרות.
נקודה נוספת וחשובה מאין כמותה, הלקוחות הפוטנציאליים שלכם כמנהלי מדיה חברתית נמצאים, בדרך כלל, באותם מקומות בהם תייצרו את הנוכחות שלכם. לכן, היו זהירים בתכנים שאתם מפרסמים ובפעילות שלכם ותנהגו תמיד תוך מודעות לכך שאתם בעצם יוצרים את כרטיס הביקור המקצועי שלכם.
בחרתם להיות פרילאנסרים? צרו לעצמכם מחירון ברור וחד משמעי
בחרתם להיות פרילאנסרים ולא לעבוד עבור חברה יחידה? מצוין. קבעו לעצמכם את המחירון שלכם והיו בטוחים שזהו משהו שאתם מסוגלים לחיות אתו. לדוג' קבעו את העלות של פרסום חמישה פוסטים בפייסבוק במשך חודש, עשרה פוסטים בחודש וכד'. נסו לתמחר את הדברים כך שתגיעו לשכר שעתי שיהיה ריאלי עבורכם. אין כאן כללי אצבע טובים, לכל אחד נכונים כללים אחרים. צפו למספר חודשים ואולי אפילו לשנה שלמה של ניסוי וטעייה עד שתגיעו למספרים שעובדים עבורכם. כמובן, המחירון הזה הוא דבר דינאמי, הכישורים והיכולות שלכם כמו גם הזמן שמוקצב לכם לפרויקטים השונים משתנים תדיר. חזרו אל המחירון הזה מידי שלושה-ארבעה חודשים וחשבו עליו מחדש.
בנו לעצמכם אתר
מצחיק ככל שזה יישמע יש אנשים שאתר תדמיתי ברשת נשמע להם מיושן וארכאי. אין טעות גדולה מזו. אם אתם רוצים להיות מנהלי מדיה חברתית מקצועיים אתם צריכים להתחיל לשחק לפי החוקים של העולם האמיתי, לא הווירטואלי. יכול להיות שהלקוח הבא שלכם יהיה מנהל של חברה שעבורו אפילו להתחבר לאינטרנט זה מאמץ מנטאלי. אתם לא רוצים להפסיד אף לקוח. אתם מקצוענים, הציגו את עצמכם ככאלה. ספרו על עצמכם באתר. הציגו את הלקוחות שלכם. ציינו את הידע והיכולות המקצועיות שלכם כמו גם את שאיפותיכם. כמובן, שימו תמונת פנים מקצועית שלכם בלבוש הולם ועריכה מתאימה שיעבירו את המסר של המקצועיות והרצינות שאתם מעוניינים לשדר. עשיתם את כל זה? המשיכו ועדכנו את האתר תדירות. אתם חיות רשת ויודעים מצוין איזה מסר מעביר אתר סטאטי ומוזנח.
רכשו מיומנויות וידע בתחומים שלא חביבים עליכם
היו כנים עם עצמכם. קחו דף ונייר ורשמו עליו חמשה תחומים שרלוונטיים להצלחה כמנהלי מדיה חברתית ושאתם באופן אישי לא מוצאים בהם עניין. זה יכול להיות ידע והבנה בתחום העיצוב הגראפי, ידע והבנה בתחום ה-UX/UI, ידע והבנה בתחום הטכני של קידום אתרים, ידע והבנה בתחום האנליטיקה וניתוח הנתונים. למעשה כל דבר שנמנעתם ממנו ביודעין עד כה. הקדישו זמן והכריחו את עצמכם לרכוש את הידע הבסיסי הנדרש בכל אחד מהתחומים הללו. זה ישתלם לכם בכל הרמות. אתם תגלו שלא רק שאתם משתפרים בתחומים החלשים שלכם אלא זה גם תורם ומשפר אתכם בתחומים החזקים שלכם. הכי חשוב, תגלו שרוחב יריעה זאת תכונה שעוזרת מאוד להשיג לקוחות ולסגור עסקאות.
התחילו לפתח אוריינטציה וחשיבה של שירות לקוחות
אל תשכחו מה המטרה האמיתית של ניהול מדיה חברתית באופן מקצועי – להביא להצלחה של חברה מסחרית. הצלחה כזאת בדרך כלל נמדדת בלקוחות וברווחים. אם עד כה פעלתם ברשת מתוך שאיפה להגיע לכמה שיותר קוראים או מבקרים, הרי שעכשיו תתחילו לחשוב כיצד להביא לכך שכמה שיותר מבקרים יהיו לקוחות מניבים ומשלמים. אין לנו כאן הנחיות קונקרטיות לבד מכך שנדרש מכם שינוי תפיסתי. מצאו את האתרים המתאימים והבינו מה נדרש מכם בכדי לעשות את השינוי בין מפיצי תוכן לבין רוכשי לקוחות.
התחילו כיועצים - בזול ואפילו בחינם
אחד מהצינורות המרכזיים להשגת לקוחות הוא לפעול בכובע היועץ. זוהי דרך טובה להניח את הרגל בדלת. חברות רבות, מנימוקים רבים יעדיפו לקבל הדרכה וייעוץ בתחום המדיה החברתית בתחילה. לעיתים זה משיקולים של תקציב ולעיתים משיקולים של חוסר ביטחון בנחיצות הדבר. זוהי הזדמנות טובה להציע את שירותיכם הטובים ביותר במחירים הזולים ביותר מבחינתכם. אם תתארגנו על מיקרופון ומצלמה טובים תוכלו לעשות את זה גם בצורה מקוונת ולחסוך הרבה זמן ומאמצים. קיבלתם תפקיד בייעוץ, אל אף שהשכר יכול להיות נמוך, ואולי אפילו לא משתלם, עדיין, פעלו כאילו אתם העובדים המסורים ביותר בחברה ועשו את מירב המאמצים להצלחת הלקוח. במקרים רבים זוהי הפעם הראשונה בה הלקוחות מתחילים להבין את האפקט המהותי שיש למדיה החברתית על כל הפרמטרים החשובים להם: הנראות של החברה, המוניטין שלה וכמובן לקוחות ומכירות. פעמים רבות החברה הלקוחה תבין שלנהל מדיה חברתית זאת משרה בפני עצמה, ומשרה תובענית במיוחד. כך או כך המסקנה המתבקשת תהיה לשכור את שירותיכם, אם כפרילאנסרים או כפונקציה ניהולית בחברה.
לכו לכנסים ואירועים
כנסים ואירועים זה עניין תובעני ובדרך כלל גם לא זול. לפחות בהתחלה חשוב להיות נוכח בכנסים רבים ככל האפשר על מנת ליצור את החיבורים הנכונים ובכלל בכדי להיכנס לעניינים. בהמשך, התמקדו בנקודה מסוימת, רצוי חדשנית ומורכבת ובהחלט רצוי כזו שיהיה לכם עניין בה, אם אקדמי או מקצועי. למדו אותה לעומק ובנו לעצמכם הרצאה הדוקה היטב. לקוח שיעשה עליכם גוגל ויראה את השם שלכם מופיע כמרצה בכנס או באירוע נחשב יתייחס אליכם אחרת לגמרי. באחריות.
הישארו מעודכנים
בחרתם במסלול חיים מהיר ביותר. הידע שלכם יתיישן בקצב של כשנה-שנה וחצי. המהירות של השתנות הטכנולוגיה הוא מסחרר. מקדם אתרים עם ידע של לפני חמש שנים הוא כמעט חסר כל ערך עכשיו. בתחום של המדיה החברתית הקצב מהיר פי כמה. שימו לב לא להיכנס לשאננות. הירשמו לערוצים המתאימים ביו-טיוב ועקבו אחרי הבלוגים, האתרים והאנשים המתאימים שישאירו אתכם תמיד מעודכנים וחדים. בתחום של המדיה החברתית אי אפשר להתמחות בנישה מסוימת ולבנות עליה עד לפנסיה. זה מתיש ולעיתים מתסכל אבל זה יבטיח לכם שני דברים – ראשית, ענין כל פעם מחדש, שנית, שכר ברמות הרבה מעל הממוצע.
רוצים מאמרים נוספים? השאירו כתובת דוא"ל ונשלח לכם מייל עם קישור בכל פעם שמאמר חדש מתפרסם.
המאמר נכתב על ידיי מערכת האתר קארדו. האתר www.cardo.co.il הינו מרקטפלייס שמתעתד להוביל את תחום הדיגיטל בישראל. אנשי דיגיטל בכל התחומים מוזמנים להירשם באתר www.biz.cardo.co.il כספקי שירות בתחום.
מצאתם שגיאה במאמר? חושבים שיש לכם מה להוסיף? רוצים לפרסם אצלנו מאמר? כתבו לנו. קרדיט מובטח!
מומחי רשתות חברתיות במאגר קארדו...
אפרת ורדי SEO
מאור לויאן שיווק דיגיטלי חכם
Open - אופן
אורי מינץ - מעטפת השיווק הדיגיטלי שלך
צריכים קמפיין בפייסבוק? לינקדאין? סנאפצ'ט?
האתר קארדו מאפשר לכם להגיע לעשרות מפרסמים בלי לעשות טלפון אחד ובלי כל התחייבות. ספרו מעט על עצמכם ועל הצרכים הדיגיטליים של העסק שלכם. המערכת שלנו תמצא את המשווקים המתאימים לכם ביותר ותשלח אליהם את הפרטים שלכם. אותם משווקים יחזרו אליכם ויספרו לכם על עצמם ומה הם חושבים תהיה הדרך הטובה ביותר לשווק את עצמכם בדיגיטל. לכם נותר רק לקרוא את ההצעות שלהם, ללמוד מהן האפשרויות שעומדות בפניכם, להתרשם מהיכולות והדירוגים של המשווקים, וכמובן - לבחור ולהצליח.
קראו כאן איך קארדו עובד >>