כללים לשיווק העסק הקטן בפייסבוק – עשה זאת בעצמך
אתם יודעים שכל העולם נמצא בפייסבוק וכנראה נמצאים שם גם הרבה לקוחות פוטנציאליים שלכם שלא שמעו עליכם מעולם. זה כמעט מייאש לחשוב איך אפשר להגיע אל אותם האנשים שממש עכשיו עושים מאמצים ומחפשים אתכם, את המוצר או השירותים שאתם מציעים.
המאמר כאן יציע לכם - העסק הקטן - מה לעשות כדי להפיק מפייסבוק את מקסימום הפוטנציאל השיווקי בכוחות עצמכם, לפני שאתם מעבירים את המושכות למקצוענים – אם בכלל.
אם עוד אין לכם דף עסקי אבל אתם גולשים בפייסבוק באופן אישי לצרכים חברתיים תוכלו לייצר דף לעסק הקטן שלכם במאמץ לא רב. מבחינה טכנית זה לא הרבה יותר מסובך מאשר לפתוח חשבון נוסף. בדף העסק שימו תמונת רקע, תוסיפו לוגו, תכתבו כמה מילים וספרו על העסק שלכם. אל תשכחו להוסיף קישור לאתר שלכם ואת מספרי הטלפון הרלוונטיים.
עכשיו מתחיל המסע שלכם עם פייסבוק. זכרו שאתם רוצים להפיק מהפלטפורמה הזו את המרב על מנת לקדם את העסק שלכם. פייסבוק מציעה לכם הרבה כלים להשגת מטרות עסקיות. רבים מהכלים הללו דורשים התעמקות, הבנה, ניסוי וטעייה וגם לא מעט כסף. אבל ישנם כלים רבים שלא דורשים מכם הוצאה כספית אלא בעיקר משמעת עצמית ורצון להצליח. המאמר כאן יסקור את הדברים המידיים והמתבקשים שכל בעל או בעלת עסק קטן יכולים לעשות בשביל לשים את עצמם על המפה.
מה אתם יכולים וצריכים לעשות בעצמכם?
צרו תוכן באופן סדיר
לא משנה מה עושה העסק שלכם, כמה הוא שגרתי או חסר אירועים מיוחדים. אתם חייבים לעדכן את הדף העסקי שלכם באופן סדיר. פעם בשבוע זה מצוין, אבל אם זה מכביד עליכם גם פעם בשבועיים זה בסדר. קבעו לעצמכם זמן בלו"ז שאתם יכולים לעמוד בו. לכתוב פוסט מעניין ויעיל בפייסבוק זו תורה בפני עצמה. צריך גם למצוא תמונה או סרטון מתאים. כל הסיפור הזה לוקח זמן. אל תקדישו לזה חצי שעה בשבוע כדי לצאת ידיי חובה ותאמינו שבאמת יהיה לזה אפקט. חוסר זמן כנראה יגרום לתדירות הפוסטים שלכם להיות לא סדירה ולא מספקת. הקדישו לכך לפחות שלוש שעות ויכול להיות שתגלו שאתם צריכים הרבה יותר. רצוי למצוא אנשים שאתם סומכים על דעתם שיוכלו לחוות דעה על כל פוסט לפני שאתם משחררים אותו לאוויר העולם. מיותר לציין שכדאי לכתוב פוסטים מעניינים שיש בהם עניין לעוקבים שלכם. יש כללי אצבע לאורך פוסט אידאלי אבל אתם כבר תמצאו לבד מה עובד עבורכם. כדאי להוסיף תמונה מתאימה לכל פוסט אבל אפשר ורצוי לשים ווידאו קצר. אם אין לכם רעיון לווידאו יצירתי במיוחד אז גם ווידאו שלכם מדברים שמשדר אנרגיות טובות יעשה את העבודה. קחו בחשבון שבלי התשלומים המתאימים פייסבוק תציג את הפוסט שלכם בפיד של בערך עשרה אחוז מהעוקבים שלכם. עדיין, התייחסו לכך במלוא הרצינות – זה ישתלם. ביצירה של פוסטים העדיפו איכות על פני כמות. פוסט איכותי ומושקע מייצר הרבה יותר פעילות לעסק מאשר שלושה פוסטים מאולצים שעלולים לגרום לעוקבים שלכם לעזוב את הדף העסקי שלכם. עניין לא פחות חשוב הוא להשתדל בכל פוסט לשים קריאה לפעולה. ברוב המקרים זה יהיה פשוט לעשות לייק או שיתוף אבל היו יצירתיים. גם כתיבת תגובה זאת פעולה בונה וכמובן הרשמה באתר העסק שלכם ומסירת פרטי האימייל היא פעולה שיש לה ערך רב.
מצאו את הזמן הטוב ביותר להפצה
זה עשוי להיראות שולי, אבל זה מאוד לא כך. באמצעות סדרה של ניסויים בדקו מהו הזמן הטוב ביותר לשחרר את הפוסט השבועי שלכם. זה יכול להיות יום מסוים בשבוע, וזה יכול להיות שעה מסוימת באותו יום. יש סוגי עסקים שבהם הזמן האופטימאלי הוא ברור והגיוני ויש סוגי עסקים שאין כל דרך לדעת למעט ניסויים ובדיקות. מצאתם את הזמן המתאים מבחינתכם? נסו לדבוק בו. אתם יוצרים ציפייה והתניה חיוביים אצל העוקבים שלכם.
עשו את מרב המאמצים להפיץ את הבשורה
דאגו לכך שחברים קרובים ובני משפחה יעשו מה שצריך על מנת שהפוסט שלכם יוכל לזכות במקסימום חשיפה. בקשו מאנשים שנוח לכם לפנות אליהם לעשות לייק לפוסטים שלכם ואם הם יעשו שיתוף מה טוב. אם תוכלו לייצר תגובות ודיון ער בתגובות לפוסט אתם בדרך הנכונה.
הגיבו באופן סדיר ומהיר
פנו אליכם אנשים, אם זה בתגובות או במסרים המידיים? חזרו אליהם תוך זמן הסביר לרשת. זמן סביר לרשת הוא בין דקות בודדות לשעה-שעתיים לכל היותר. אין מה לעשות, אם אתם רוצה להיות יעילים בפייסבוק זה עניין תובעני. תצטרכו לתמרן בין מטלות העסק "האמיתיות" שלכם לבין אלה הווירטואליות. בקיצור, אתם חייבים להיות זמינים באופן מלא במהלך שעות העבודה. דווקא לגבי סוף השבוע ושעות הלילה היינו יותר נזהרים. אלא אם כן זה מתאים לאופי הפעילות של העסק שלכם, אנחנו דווקא היינו ממליצים לעשות הפרדה ברורה ולא להגיב מחוץ לשעות העבודה. פעמים רבות דווקא השיהוי הזה בתגובה נראה יותר מקצועי ומתקבל בהבנה והערכה. כך שאפילו אם הצלחתם להגיע אל הדף רק בעשר בלילה אחרי שהילדים הלכו לישון, כדאי שאת התגובות תרכזו במסמך בצד ותפרסמו אותן רק בתשע בבוקר למחרת (אבל אל תחכו להפסקת הצהריים – זה כבר יהיה מאוחר מידי).
דאגו לפעול יחד עם אתר האינטרנט שלכם
השיווק שלכם בפייסבוק צריך לפעול יחד עם אתר האינטרנט שלכם, לא לצדו. אם אין לכם אתר באינטרנט זה צריך להיות הדבר הראשון שאתם עושים, עוד לפני שאתם מתחילים לפעול בפייסבוק. כל פוסט שלכם צריך להפנות לאתר האינטרנט שלכם. נכון שפייסבוק לא אוהבים הפניות מחוץ לאתר שלהם אבל צאו מנקודת הנחה שמי שמבקר באתר שלכם מתוך הפוסט בפייסבוק הוא, כנראה, לקוח פוטנציאלי רציני יותר בכוונותיו מהמבקר האקראי.
הדף האישי שלכם הוא חלק מהדף העסקי שלכם
ברוב המקרים העסק הקטן הוא בעצם מפעל של אדם יחיד. מכיוון שכך הרבה פעמים אנשים שיגיעו אל דף העסק שלכם וירצו לרכוש מכם שירות (ואפילו מוצר) ינסו להגיע גם לדף האישי שלכם וללמוד מכך עליכם. מכיוון שכך התייחסו אל הדף האישי כאל חלק בלתי נפרד מהפרסונה העסקית שהנכם. לכן, כל כללי האצבע החלים על דפים עסקיים רלוונטים גם לדף האישי שלכם. השתמשו בשפה דיפלומטית והיזהרו בדעות שאתם מביעים גם בדף האישי שלכם. שימו תמונת פנים ברורה וייצוגית ורצוי שהאווירה הכללית תהיה מזמינה וידידותית.
שימו לב שלא להפוך את הדף האישי שלכם לעוד דף עסקי. הלקוחות שיבקרו שם הם משתמשים מתוחכמים. הם יצפו לראות שם דף אישי לכל דבר ועניין. זאת אומרת, תמונות משפחתיות, פוסטים בנושאים חברתיים, אפשר גם פוליטיקה ואקטואליה. אבל נהגו בחכמה ואל תפרסמו תכנים שנויים במחלוקת. אתם לא רוצים לפספס אף לקוח רק כי הוא שייך לצד השני של המפה הפוליטית.
הפנו מכל מקור חיצוני אל דף הפייסבוק שלכם
דאגו שעל כל פיסת מידע או תוכן רלוונטי שנמצא מחוץ לפייסבוק, כמו למשל מאמרים באתר האינטרנט שלכם תהיה הפניה אל דף הפייסבוק שלכם עם עידוד לעשות לייק ולהפוך לעוקבים. אם העסק שלכם צבר רשימת תפוצה במייל, דאגו לכך שבכל מייל שנשלח ישנה הפניה מתאימה לדף הפייסבוק של העסק. כמובן, זה מקובל מאוד להוסיף בתחתית כל מייל עסקי חתימה קבועה עם הפניה אל אתר האינטרנט של העסק, אל תשכחו להוסיף שם גם הפניה לדף הפייסבוק העסקי.
חלקו מוצרים בחינם או ערכו הגרלות
פרקטיקה מאוד שימושית באיסוף עוקבים לדף הפייסבוק היא חלוקה של המוצר או השירות שלכם בחינם לאחד או יותר מהמבקרים בדף. הרעיון הוא פשוט, מוציאים פוסט שבו מבטיחים לערוך הגרלה בין כותבי התגובות לפוסט. הזוכים בהגרלה יקבלו את המוצר אותו אתם מוכרים או את השירות אותו אתם מספקים בחינם. בדרך כלל עם ציפייה שלאחר מכן האחרונים יפרסמו פוסט מטעמם עם תמונות מתאימות וסיפור המקרה.
יש הרבה דרכים לעשות מכל היוזמה הזו משהו כיפי וקולי. הפוסטים הללו בדרך כלל זוכים לשיתופים רבים שמבטיחים הצטרפות של לא מעטים לדף הפייסבוק שלכם. אם זה אפשרי הבטיחו לעוקבים אחריכם כי כל עניין ההגרלות הוא לא דבר חד פעמי. זה יוצר ציפייה, מעודד אחרים להצטרף ואת העוקבים הקיימים – להישאר.
קדמו בתשלום פוסטים נבחרים
שקלו לקדם בתשלום פוסטים שזכו להתעניינות איכותית. למשל פוסטים שזכו לדיון ער בתגובות או לאוסף לייקים ושיתופים יוצא דופן. פוסט שהוכיח את עצמו יכול להיות שווה הרבה מאוד אם הוא מקודם בצורה חכמה. העלויות של פייסבוק הן לא בשמיים ופעמים רבות לקוח אחד או שניים שמגיעים בעקבות הפוסט המדובר כבר מכסים את ההוצאה.
קבעו לעצמכם מטרות והישארו ממוקדים
אל תפעלו בדף העסקי בלי להגדיר לעצמכם מטרות. מטרה יכולה להיות קצרת טווח, אפילו מידית, כגון הגברת המכירות בתקופת החגים או מכירת חיסול של המלאי. מטרה יכולה להיות גם ארוכת טווח, לדוג' הכפלת כמות העוקבים בתוך חצי שנה. על המטרות להיות מציאותיות, כמובן. כמו כן, על המטרות להיות מדידות. מטרה כמו "לחזק את המותג" היא מטרה ראויה אבל כנראה שבתור עסק קטן אתם לא באמת יכולים למדוד אותה. קבעו מטרות מספריות ווודאו שיש לכם את כל האמצעים למדוד ורצוי גם לנטר אותן. אתם יכולים להגדיר מטרה מרכזית ומטרות משנה. אל תתפזרו עם המטרות. קבעו לעצמכם מטרה מרכזית אחת ולא יותר משתיים-שלוש מטרות משנה. אל תבצעו שום פעולה בדף העסקי שלכם לפני שאתם מזכירים לעצמכם את המטרה המרכזית. במהלך הדרך יהיו פעמים שתרצו לסטות מהכיוון שהחלטתם עליו – אל תתפתו לכך. מידי זמן מה חישבו מחדש על המטרות, הגדירו אותן מחדש או חדדו אותן.
היו ריאלים בציפיות שלכם מהדף העסקי
ציפיות מוגזמות מהדף העסקי בפייסבוק הן כנראה המקור העיקרי לתסכול ולזניחת הערוץ השיווקי החשוב הזה. כנראה שלא בזכות הדף העסקי הצנוע עליו טרחתם ועמלתם תראו את העסק הזעיר שלכם ממריא. אבל הטפטוף הזה של הלקוחות הוא חשוב ועם עבודה עקבית ונכונה הזרזיף הזה יוכל להתגבר לזרם קבוע של לקוחות לעסק הקטן שלכם.
פייסבוק זוהי פלטפורמה חברתית מסחרית. בתור פלטפורמה חברתית הרוב המוחלט של האנשים בה מצפה לתקשר עם אנשים אחרים או לצרוך אינפורמציה. מעטים האנשים שנמצאים בפייסבוק מתוך כוונה לרכוש מוצרים או שירותים. בתור פלטפורמה מסחרית פייסבוק תעשה כל מה שהיא יכולה בשביל לגרום לכך שכל דרך בה תפעלו כדי לשווק את עצמכם תהיה מוגבלת בתוצאות שלה. אם אתם מרגישים שהגעתם לסוג של קיר והביצועים של הדף העסקי שלכם לא מצליחים להשתפר לאורך תקופה ארוכה אולי זה הזמן להתחיל לפעול עם המקצוענים. ייתכן שכל שתדרשו לו הוא סדרת פגישות עם יועץ שיראה לכם איך לחלץ את עצמכם מהתקיעות ולהמשיך ולהתפתח עצמאית בפייסבוק. יכול להיות שיתברר לכם שאתם כבר לא כל כך קטנים כמו שחשבתם והגיע הזמן להפקיד את השיווק בידי מומחה שיוכל להעלות אתכם מדרגה מבחינה עסקית. כך או כך, מדובר בחדשות טובות עבורכם.
אל תפסיקו ללמוד
כמות הידע על אפשרויות השיווק בפייסבוק יכולה להמם כל אחד. יש אינסוף מקורות וסרטוני יו-טיוב בנושא. עכשיו ולאורך כל הדרך, החל מזמן הקמת הדף העסקי שלכם ועד שהוא מניב תוצאות וכמובן גם אחר כך, זה הזמן לקרוא ולהתנסות בכל שלל האפשרויות, התכונות, האסטרטגיות והטריקים שיש לפייסבוק להציע. זה אכן דורש מכם למאמץ לא קטן וזה גוזל לא מעט זמן אבל תגלו שככל שאתם מתנסים ומצליחים אתם מוצאים יותר ויותר עניין וגם מצליחים להפיק מהדף שלכם, מהעסק שלכם ומעצמכם הרבה יותר.
היו סבלניים
שטף התכנים בפייסבוק ובכלל בעולם המקוון הוא בלתי נתפס. זה לוקח זמן לבנות יחסים עם העוקבים שלכם. גם רומא לא נבנתה ביום. קחו אוויר לפני שאתם יוצאים לדרך, זה מסע ארוך.
רוצים מאמרים נוספים? השאירו כתובת דוא"ל ונשלח לכם מייל עם קישור בכל פעם שמאמר חדש מתפרסם.
המאמר נכתב על ידיי מערכת האתר קארדו. האתר www.cardo.co.il הינו מרקטפלייס שמתעתד להוביל את תחום הדיגיטל בישראל. אנשי דיגיטל בכל התחומים מוזמנים להירשם באתר www.biz.cardo.co.il כספקי שירות בתחום.
מצאתם שגיאה במאמר? חושבים שיש לכם מה להוסיף? רוצים לפרסם אצלנו מאמר? כתבו לנו. קרדיט מובטח!
מומחי רשתות חברתיות במאגר קארדו...
אפרת ורדי SEO
מאור לויאן שיווק דיגיטלי חכם
Open - אופן
אורי מינץ - מעטפת השיווק הדיגיטלי שלך
צריכים קמפיין בפייסבוק? לינקדאין? סנאפצ'ט?
האתר קארדו מאפשר לכם להגיע לעשרות מפרסמים בלי לעשות טלפון אחד ובלי כל התחייבות. ספרו מעט על עצמכם ועל הצרכים הדיגיטליים של העסק שלכם. המערכת שלנו תמצא את המשווקים המתאימים לכם ביותר ותשלח אליהם את הפרטים שלכם. אותם משווקים יחזרו אליכם ויספרו לכם על עצמם ומה הם חושבים תהיה הדרך הטובה ביותר לשווק את עצמכם בדיגיטל. לכם נותר רק לקרוא את ההצעות שלהם, ללמוד מהן האפשרויות שעומדות בפניכם, להתרשם מהיכולות והדירוגים של המשווקים, וכמובן - לבחור ולהצליח.
קראו כאן איך קארדו עובד >>