מהו שיווק תוכן ואיך הוא משרת את העסק
לא פשוט להסביר מה משמעות המונח "שיווק תוכן". האם זה לא מה שנעשה מאז ומעולם? האם זה לא כל מה שמנסה לעשות אתר באינטרנט? התשובה היא – כן ולא. שיווק באמצעות תוכן הוא אכן משהו שנעשה מאז ומעולם באופן אינטואיטיבי אולם לקח זמן רב עד שהובן והופנם מלוא הפוטנציאל של שיטת שיווק זו. נתקלתם פעם בבלוג שמדבר על אוכל? צפיתם בסרטון מוטיבציה של טוני רובינס? ברכותינו, גם אתם צרכנים של שיווק תוכן.
שיווק תוכן הוא למעשה יצירת תוכן שימושי למשתמש שאינו מנסה למכור שירות או מוצר. פעמים רבות ההיפך הוא הנכון והתוכן מנסה לחסוך לצופים או המאזינים את ההוצאה הכספית על מוצר או שירות. התוכן אמור להיות כה שימושי או כה אינפורמטיבי שסופו של דבר יוצרי התוכן מסוגלים להביא את הקוראים אל המקום בו הם הופכים את הקוראים ממבקרים בדף ללקוחות רוכשים. אולם שיווק תוכן לעולם איננו מנסה לייצר עסקאות מכירה מיידיות. שיווק תוכן משמש בעיקר לבניית אמון וטיפוח מותג כאשר המכירות מגיעות רק לאחר זמן, לעיתים – זמן ניכר, והן, למעשה, תוצר לוואי של התהליך ולא מטרתו.
הדוגמאות המוכרות ביותר לשיווק תוכן הן סרטוני וידאו של בעלי מקצוע המדגימים כיצד יש לפתור תקלות מסוגים שונים. מצד אחד זה עלול להיראות כמו ירייה ברגל. אם הם מדגימים כיצד לפתור תקלות ומדריכים את הצופה לפתור את התקלה בעצמו – מדוע, לכאורה, שיזמין אותם לתקן את התקלה כבעלי מקצוע. מהצד השני, סרטון שכזה מתקבל ללא כל התנגדות אצל המשתמשים ומקנה לבעלי המקצוע את התוקף המקצועי והמוניטין שבעקבותיהם יגיעו אליהם עוד ועוד לקוחות. עצם השיתוף של הסרטון במקרים רבים הוא סוג של פרסום שעלותו לא תשוער. הסרטונים שמיוצרים כיום על ידיי רבים מבעלי המקצוע, שבחלקם היו רחוקים מאוד מהתחום הטכנולוגי, הינם מקצועיים כמעט בכל היבט. החל מהציוד שנדרש לצילום והקלטה, שמחיריו ירדו ואיכותו עלתה. המשך בתוכן עצמו, מהוקצע, מתוכנן ומסוגנן. וכלה באפקטים המוספים ובעריכה הסופית.
שיווק תוכן דורש את הכישרון לספר סיפור באופן מעניין. התוכן לא יכול להיות רק יעיל ומקצועי בצורה יובשנית, כדי לשרת את תפקידו השיווקי על התוכן להיות מוגש לקוראים או לצופים בצורה תופסת תשומת לב, מעוררת עניין ומזמינה את הפצתו הלאה. משום כך, שיווק תוכן הוא אמנות פרסום לכל דבר.
ישנן עוד דוגמאות רבות לשיווק תוכן – ספרים דיגיטלים, בלוגים מקצועיים, פודקאסטים ממוקדים, עריכת כנסים, הרצאות ועוד ועוד. תוכן שיווקי יעיל הוא כזה שאינו מאבד מתוקפו בחלוף הזמן. למעשה, אפשר לומר שכל רעיון יצירתי שבו בעלי ידע חולקים את הידע שלהם באופן פתוח עם הקהל הרחב ומספקים לו ערך ממשי, אמיתי ומעשיר הוא שיווק תוכן. הקהל שצורך את הידע נחשף גם ליכולות המקצועיות של ספקי התוכן, מגביר את המוניטין שלהם ובתורו משמש כסוכן שמפיץ את שמעם ברבים. פעמים רבות התוכן מוצג בצורה כזו שהקוראים או השומעים אותו מבינים כמה עמוק גוף הידע המוצג וכמה דרושה מומחיותם של בעלי המקצוע בכדי להגיע לתוצאות. בכך מגיעים הנחשפים לתוכן להכרה כי יש להם צורך לרכוש את הניסיון המקצועי בתשלום. ניקח לדוגמה את תחום ניהול המדיה החברתית. רבים יכולים להניח כי הדבר איננו דורש מומחיות רבה וכי הידע הטכני הנדרש מונגש למשתמשים בצורה קלה ויעילה. הדבר אכן נכון, ולמעשה כל עסק שרוצה בכך יכול, מבחינה טכנית, לנהל את המדיה החברתית שלו בכוחות עצמו. אולם רק כשצוללים לתוך התחום מבינים שבכדי להגיע לתוצאות ממשיות בד"כ יש צורך להעסיק מומחה.
בדרך כלל הלקוחות נחשפים לתוכן שיווקי בשעה שהם עוד בשלב הגישוש והמחקר אודות השירות או המוצר. מכיוון שכך הם אינם רואים ביצרניי התוכן סוג של מפרסמים שרק מעוניינים בכספם. בשלב מאוחר יותר אם וכאשר הלקוחות מפנימים את הצורך בתשלום אודות השירות הם פונים אל יצרני התוכן השיווקי כאשר הם בשלים ומוכנים לרכישה ובכך יתרונו הגדול של התוכן השיווקי. חסרונו הוא בכך שהתוצאות אינן מידיות. לתוכן השיווקי עצמו נדרש זמן "לשווק" את עצמו ולהגיע לתפוצה מספקת. פעמים רבות נדרשות פעולות משלימות כדי להגיע לתוצאה זו, פעולות כגון קידום הדף, הפצה ברשתות חברתיות, יחסיי ציבור ועוד. אולם אין ספק שתוכן שיווקי איכותי מייצר תוצאות ורכישות גם זמן רב לאחר ההשקעה בו באופן שלא תמיד קורה בשיטות שיווק אחרות.
אין ספק שהדרך הטובה והקלה ביותר לעסק הקטן או לעוסק הזעיר לשווק עצמו באמצעות תוכן שיווקי היא לפנות לחברות שמתמחות בכך. כמו כל דבר ככל שצוללים לעומק מגלים שמומחיות וניסיון רב נדרשים בכדי להביא לתוצאות. אולם בשלב הראשון יכול העסק הקטן להתחיל את פעילות שיווק התוכן שלו בצורת מאמרים באתר המסחרי שלו, או, טוב מכך, לפתוח בלוג מקצועי שילווה את האתר המסחרי. בכך יוצרים סוג של הפרדה שמאפשרת להיות נדיבים עם הידע המקצועי שחושפים, מצד אחד. ואבחנה ברורה בין השירותים המסופקים בתשלום, מהצד השני.
כללים לייצור תוכן שיווקי טוב
היו נלהבים
אם אתם נלהבים לגבי העיסוק שלכם ואוהבים לדבר עליו, התכנים שלכם ישקפו את התשוקה המקצועית שלכם ויקנו את לב קהל המבקרים שלכם. התכנים יהיו דינאמיים, מעשירים ואמינים בכנות שלהם.
היו נדיבים
אל תשמרו את הסודות שלכם לעצמכם. לפחות לא את כל הסודות. ככל שתהיו נדיבים עם הידע שלכם ותנסו לשכנע את המאזינים או הצופים ביכולת שלהם להבין, להפנים ולבצע את הדברים המקצועיים בעצמם כך תגרמו להם להיות פתוחים יותר ולקבל את הדברים בנפש חפצה. הם יגמלו לכם ברמה גבוהה של אמינות, בפתיחות וברמה נמוכה יותר של חשדנות.
אל תנסו למכור
למרות שבסופו של יום כולנו מנסים להתפרנס, כאשר אתם מייצרים תוכן שיווקי חובה להתנתק מהצורך לספר על היכולות והשירותים שלכם. אתם כאן נטו כדי לספק ערך לצופים או הקוראים. אם כן תנסו למכור, קהל הלקוחות שלכם ירגיש בכך ומובטח לכם שהצרימה הקלה ביותר תאבד לכם אצלם נקודות רבות.
לייצר תוכן זה לא מספיק
יצירת תוכן מעולה זה התנאי ההכרחי אבל הוא לא מספיק. עשו כל שביכולתכם בכדי לקדם ולפרסם אותו. כתבו לבלוגרים, דאגו שיכתבו עליו, השתדלו שיהיו קישורים חיצוניים שמצביעים עליו וכד'. למעשה העבודה השיווקית המובהקת יותר היא לא למכור את המוצר או השירות שלכם אלא למכור את התכנים שייצרתם.
היו סבלניים
שיווק תוכן עובד, אבל לאט. אל תצפו לתוצאות מידיות בטווח של חודשים בודדים. למעשה, שיווק תוכן מוצלח הוא כזה שהולך וצובר תאוצה ככל שהולך ועובר הזמן. אם התוכן איכותי מספיק עם הזמן הוא יתמקם טוב יותר בתוצאות של מנועי חיפוש, יהיו אליו יותר ויותר הפניות ממקורות חיצוניים וכו'. חכו עם הבדיקות, המדידות והמסקנות הסופיות עד לזמן שיראה לכם שהתוכן הגיע למיצוי של הפוטנציאל שבו.
רוצים מאמרים נוספים? השאירו כתובת דוא"ל ונשלח לכם מייל עם קישור בכל פעם שמאמר חדש מתפרסם.
המאמר נכתב על ידיי מערכת האתר קארדו. האתר www.cardo.co.il הינו מרקטפלייס שמתעתד להוביל את תחום הדיגיטל בישראל. אנשי דיגיטל בכל התחומים מוזמנים להירשם באתר www.biz.cardo.co.il כספקי שירות בתחום.
מצאתם שגיאה במאמר? חושבים שיש לכם מה להוסיף? רוצים לפרסם אצלנו מאמר? כתבו לנו. קרדיט מובטח!
כותבים מקצועיים במאגר קארדו...
מירב כתיבת תוכן
מתן מלך הפקות קולנוע ותקשורת
אורנה לבנה חיפושית תקשורת
פרסום חזק!
צריכים תכנים איכותיים שבאמת יקדמו את האתר שלכם?
האתר קארדו מאפשר לכם להגיע לעשרות מפרסמים בלי לעשות טלפון אחד ובלי כל התחייבות. ספרו מעט על עצמכם ועל הצרכים הדיגיטליים של העסק שלכם. המערכת שלנו תמצא את המשווקים המתאימים לכם ביותר ותשלח אליהם את הפרטים שלכם. אותם משווקים יחזרו אליכם ויספרו לכם על עצמם ומה הם חושבים תהיה הדרך הטובה ביותר לשווק את עצמכם בדיגיטל. לכם נותר רק לקרוא את ההצעות שלהם, ללמוד מהן האפשרויות שעומדות בפניכם, להתרשם מהיכולות והדירוגים של המשווקים, וכמובן - לבחור ולהצליח.
קראו כאן איך קארדו עובד >>