מהם אתרי המרקטפלייס (Marketplace) ומדוע אנחנו שומעים עליהם יותר ויותר לאחרונה
כולנו מכירים את fiverr.com, האתר ביוזמה הישראלית שיצר קטגוריה חדשה לגמרי של שירותי מיקרו מרשת של פרילאנסרים בלמעלה מ-196 מדינות. חלקנו גם יודעים לספר על אתר המרקטפלייס לשיפוץ ועיצוב הדירה - houzz.com שיזמיה ישראלים. רובנו מכירים אתרי מרקטפלייס שונים כגון Upwork, guru.com ואת מקבילתם הישראלית XPlace. ישנם עוד עשרות רבות של אתרי מרקטפלייס בתחומים רבים, תרגום, כתיבה, תכנה, גרפיקה, בעלי מקצוע, לימוד שפות ועוד ועוד. אתרי מרקטפלייס ברשת היו מאז ומעולם, אולם נראה שבעשור האחרון הם נוסקים בחדות למעלה.
ההצלחה של אתר מרקטפלייס (בעברית: רחבת שוק) איננה נעוצה בטכנולוגיה, למרות שטכנולוגיה משחקת תפקיד חשוב בהצלחה של כל אתר. הסוד להצלחה של מרקטפלייס הוא ההתמקדות רוחבית בפלח שוק מאוד מאופיין ומצומצם. המרקטפלייס המצליח תמיד יספק פתרון לבעיה האוניברסאלית של התקשורת בין הצרכנים לבין אנשי המקצוע. אתר מרקטפלייס מוצלח יסיר או "ירכך" את החיכוך הבלתי נמנע בין שתי הקבוצות. אך זה לבד איננו מספיק – על אתר מרקטפלייס גם לספק חדשנות ולפתור בעיה שמבלעדי הטכנולוגיה הייתה נותרת בלתי פתירה. לדוג', fiverr הישראלית אפשרה לאנשים עם יכולות מכל העולם להציג את כישוריהם ולמכור אותם באופן זול במיוחד לאנשים מכל העולם. בעבר אותם אנשים יכלו לצפות לחשיפה בקנה מידה מקומי לכל היותר. אנשים שלא יכלו לספק שירותים מעבר לגבולות העיר או השכונה שלהם מצאו עצמם מספקים שירותים לאנשים מהקצה השני של העולם. עבור Guru ו-Upwork החדשנות הייתה בכך שאנשי תכנה במדינות בהן שכר המתכנתים איננו אסטרונומי יכלו להציע את כישרונותיהם וכישוריהם ליזמים במדינות בהן פיתוח תכנה עולה הון תועפות.
בנוסף על כך, חווית השירות באתרים אלו חייבה להתנהל בזהירות ולהיות מחושבת מאין כמותה. כל פרט חשוב: מערכות התמחור, הביטחון לצרכן בהשלמת העסקה, מערכות הדירוג ואמינותן, ומעל הכול הצורך לדאוג שהשירותים באמת יסופקו באופן שישביע את רצון הצרכנים.
החשיבות של מרקטפלייס באה לידיי ביטוי גם ביכולת של הן הצרכנים והן ספקי השירות לתקשר באופן מקוון. מבחינת הצרכן האפשרות לפנות למספר רב של ספקי שירות, ללמוד על האפשרויות העומדות בפניו ובנוסף לקבל מושג ברור על המחיר ההוגן לצרכיו כמעט ואיננה מתאפשרת מחוץ לגבולות הרשת. גם מצד ספקי השירות, היכולת להתמודד עם שטף של פניות מצד צרכנים לא יכולה להתאפשר ללא הכלים המקוונים שהופכים את הדבר למעשי. מאידך, חוסר ההיכרות והמגע האישי מקשה על הצרכנים לקבל החלטה עם מי מספקי השירות לסגור את העסקה. לכך, בסופו של דבר, אין תחליף, וכאשר מדובר בעסקאות משמעותיות תמיד חייב להיווצר הקשר הבלתי אמצעי בין הצדדים.
היתרונות לשימוש במרקטפלייס לצרכן, אם כן, מאוד ברורים. השאלה היא מהם היתרונות לספקי השירות במצב זה. לכאורה נראה שהם מעמידים את עצמם בתחרות לא פשוטה עם רבים מעמיתיהם. מדוע שאותו מעצב לוגו יציע את שירותיו ב-fiverr כאשר הוא יודע שעוד אלפים רבים מכל העולם מתמודדים מולו על אותם הלקוחות. נראה שהתשובה מצויה בגוף השאלה. מדובר על עניין של סדרי גודל. מול העובדה שעכשיו אותו מעצב ניצב מול אלפיי מעצבי לוגו אחרים ניצבת כנגד העובדה שכעת קהל הלקוחות הפוטנציאלי התרחב מעשרות ומאות לאלפים ולעשרות אלפים מכל העולם. מעבר לכך, אתר המרקטפלייס תמיד יאפשר לאותו מעצב מסטודיו קטן ופרטי להבליט את האיכויות הייחודיות לו ולאפשר לאותם צרכנים המחפשים דווקא את אותם האיכויות למצוא אותו. העובדה היא שלמרות שב-fiverr ניתן למצוא אלפים רבים של מעצבי לוגו עדיין ישנם עשרות אם לא מאות שיציעו את שירותיהם בתמורה להרבה יותר מאשר חמישה דולרים. אותם המעצבים, לעיתים רבות, זוכים בעסקאות רבות, שכן, כמו שאנחנו מזמן יודעים, המחיר הוא רק פרמטר אחד מתוך מכלול של שיקולים.
מעבר לכך, היתרון הגדול של ספק השירות באתר מרקטפלייס הוא הצבתו מול כל עמיתיו כשווה בין שווים. ידוע שבשוק רגיל תמיד ישנם אלו שמובילים את השוק והתופעה של "rich get richer" מאוד דומיננטית. אתרי מרקטפלייס בדרך כלל "משטיחים" את ההיררכיה בשוק. מעצב קטן בסטודיו פרטי יכול לזכות לאותה תשומת לב שמקבלות החברות הגדולות בשוק. אתרי מרקטפלייס רבים יאפשרו לאותו מעצב זעיר, לכל הפחות, להיות מיודע על אותה עסקה פוטנציאלית בשוק ולנסות להיות תחרותי בכדי להתמודד בהצלחה מול החברות הבולטות בשוק. לרוב רובם של ספקי השוק שעדיין לא קנו לעצמם שם בתחום ליתרון זה אין תחליף.
רוצים מאמרים נוספים? השאירו כתובת דוא"ל ונשלח לכם מייל עם קישור בכל פעם שמאמר חדש מתפרסם.
המאמר נכתב על ידיי מערכת האתר קארדו. האתר www.cardo.co.il הינו זירת מסחר (Marketplace) שמתעתד להוביל את תחום הדיגיטל בישראל. אנשי דיגיטל בכל התחומים מוזמנים להירשם באתר www.biz.cardo.co.il כספקי שירות בתחום.
מצאתם שגיאה במאמר? חושבים שיש לכם מה להוסיף? רוצים לפרסם אצלנו מאמר? כתבו לנו. קרדיט מובטח!
כותבים מקצועיים במאגר קארדו...
חריבי סטודיו לאנימציה
סטודיו סמדר מחט
אלעד אקרמן - תוכן וצילום
די.זי.דיזיין
צריכים תכנים איכותיים שבאמת יקדמו את האתר שלכם?
האתר קארדו מאפשר לכם להגיע לעשרות מפרסמים בלי לעשות טלפון אחד ובלי כל התחייבות. ספרו מעט על עצמכם ועל הצרכים הדיגיטליים של העסק שלכם. המערכת שלנו תמצא את המשווקים המתאימים לכם ביותר ותשלח אליהם את הפרטים שלכם. אותם משווקים יחזרו אליכם ויספרו לכם על עצמם ומה הם חושבים תהיה הדרך הטובה ביותר לשווק את עצמכם בדיגיטל. לכם נותר רק לקרוא את ההצעות שלהם, ללמוד מהן האפשרויות שעומדות בפניכם, להתרשם מהיכולות והדירוגים של המשווקים, וכמובן - לבחור ולהצליח.
קראו כאן איך קארדו עובד >>