נקודות חשובות שעל העסק הקטן לקחת בחשבון לפני בחירת חברת הפקת ווידאו שיווקי
עסק קטן שמחליט לעשות סרטון וידאו שיווקי בחברת הפקה מסודרת נדרש לקפיצה רצינית באמונה שלו ביעילותו ובחשיבותו של תוכן איכותי שיבלוט על פני ים התוכן הבינוני שמציף את הרשת. לעבודה עם חברת הפקה מקצועית יש השלכות רבות שעסק קטן תמיד יתחבט בהן. שתי דילמות עיקריות בולטות: שאלת הזמן שניתן להקדיש להפקת סרטון, וכמובן, השאלה התקציבית. דווקא בנושא התקציב החדשות דיי מעודדות. מסיבות רבות, הפקה של סרטון שיווקי כבר איננה יקרה עוד כבעבר, אולם הפקה שכזו בהחלט אינה זולה ועבור עסק קטן בדרך כלל תנגוס נתח משמעותי מתקציב השיווק.
בחירה של חברת הפקה משמעותית מאוד לעסק, במיוחד לעסק הקטן. הרבה פעמים העסק הקטן מורכב בעיקר מאנשי מקצוע בתחומו ואין בצוות אנשים שמומחים בשיווק. במקרה שכזה החיבור עם חברת הפקה מתאימה חשוב שבעתיים. חברת הפקה טובה יכולה וצריכה להביא עמה גם ידע מעמיק בשיווק. במובן זה העסק הקטן צריך לדבר על חיפוש חברת הפקה שהיא פרטנר ולא חברת הפקה שהיא מפעל לסרטונים.
במאמר כאן נדבר על מספר נקודות שצריכות להילקח בחשבון על ידיי העסק הקטן שמחפש חברה שתפיק עבורו סרטון שיווקי למדיה דיגיטלית.
דעו איזה סוג של סרט אתם רוצים וחפשו חברת הפקה מתאימה
בדקו באיזה סוג של סרטים חברת ההפקה מתמחה. [סוגים שונים של ווידאו שיווקי לעסק הקטן] אם אתם מחפשים סרטון עם הרבה פירוטכניקה ואפקטים וודאו שלחברת ההפקה אכן יש את הידע והניסיון להביא לתוצר שאתם רוצים. אם אתם רוצים לשדר אווירה מסוג מסוים, משפחתית, תחרותית, יצירתית או כל תכונה אחרת בחנו עבודות קודמות של חברת ההפקה והתרשמו אם יש להם את היכולת לגרום לקסם הזה לקרות. אם תבחרו בחברה שמתמחה בהפקת סרטונים מסוג מאוד מסוים בעוד שלכם בראש יש סרטון מסוג שונה אתם צפויים לאכזבה וספק רב אם הסרטון המשותף שתפיקו אכן יעמוד בציפיות שתליתם בו. בדקו את הוותק כל חברת ההפקה. עד כמה שניתן קראו ולמדו על האנשים העובדים בה. בררו מהי תרבות העבודה והערכים של אותה חברה ווודאו שהיא תואמת את תרבות העבודה והערכים של העסק שלכם.
אל תהיו נעולים מידי – היו פתוחים גם לחברות אחרות
הרבה פעמים יש לנו רעיון בראש שאנחנו מתחברים אליו וחושבים שהוא מצוין. אבל מפגש עם חברת הפקה יצירתית שכבר עשתה דבר אחד או שניים בחייה יכול לפתוח לנו את הראש לרעיונות אחרים לגמרי. לכן חשוב לא להיות נעולים לחלוטין וכן לנסות לגשש גם אצל חברות שקיבלתן מהן ווייב טוב אפילו אם הן לא מתמחות בסוג הסרטונים שאתם מעוניינים בהם. זה סותר את הסעיף הקודם? אנחנו יודעים. החיים מורכבים.
סרטון אחד זה לא מספיק
באינטרנט, כמו בחיים, אין זבנג וגמרנו. עשיתם סרטון ראשון? מצוין. קחו בחשבון שכנראה תעשו סרטון שני וגם שלישי יבוא אחריו. שני דברים ידרבנו אתכם להמשיך ולפתח סרטונים. האחד, אתם תחוו את ההצלחה של הסרטון הראשון ותרגישו שהווידאו בדיגיטל עובד. השני, אתם תבינו שסרטון אחד הביא אתכם לשיא מסוים אבל גם השיא הזה מוגבל באפקט שלו. יכול להיות שהסרטון הביא לכם מודעות וחשיפה ועכשיו אתם צריכים לבנות מוניטין. יכול להיות שבניתם מוניטין ועכשיו אתם צריכים לבנות קהילה או מועדון לקוחות. יכול להיות שבניתם קהילה או מועדון לקוחות ועכשיו אתם רוצים להפוך אותם ללקוחות. עסק חי ופועל לעולם לא אומר דיינו. צאו מנקודת הנחה שזה כך ובהתקשרות שלכם עם חברת הפקה פעלו מתוך הנחת עבודה שזה קשר שעומד להיות חלק מהפעילות השיווקית השוטפת של העסק שלכם. לכן, אל תתייחסו לבחירת חברת ההפקה רק במובן הפונקציונאלי שלה, תבינו שכאן אתם פוצחים במערכת יחסים. בחרו חברת הפקה שאתם מרגישים שיכולה לקחת אתכם קדימה מבחינה שיווקית, לפתוח לכם את הראש ושיהיה לכם שיח מפרה איתם.
קבלו המלצות מלקוחות קודמים
אפשר לבקש מחברת ההפקה שיפנו אתכם ללקוחות קודמים שלהם לקבלת המלצה. האפשרות האחרת היא לאסוף אינפורמציה מאתר הבית ומדפי המדיה החברתית של חברת ההפקה אודות לקוחות שלה ולפנות אליהם ישירות. סביר להניח שממליצים אליהם תפנה אתכם חברת ההפקה יהיו מפרגנים וכאלה שהסרטון השיווקי שנעשה עבורם הצליח להשיג את כל או רוב מטרותיו והוכתר בהצלחה. לכן המלצתנו היא לפנות ללקוחות חברת ההפקה בלי התיווך שלהם. חפשו בעיקר את החברות עבורן הופקו סרטונים בזמן האחרון, בשנה או השנה וחצי האחרונות. דברו איתם בלא חשש, סביר להניח שהם ישמחו לתת לכם חוות דעת. שאלו אותם את כל השאלות החשובות. האם חברת ההפקה ידעה לקחת את החברה למקומות שהם לא ידעו להגיע בעצמם? איך הייתה העבודה עימם? מה היה הערך השיווקי של התוצר הסופי? האם הוא עמד בציפיות? האם התשלום הצדיק את ההשקעה? האם הם היו ממליצים לכם להתקשר עם חברת ההפקה? זכרו, כעסק קטן התקציב שלכם בדרך כלל מוגבל ואתם מוכרחים להשתמש בו באופן יעיל. חשיפה אפקטיבית חיונית לכם. השקיעו את הזמן והמאמצים לבחור נכון.
קבלו מספר הצעות
לעולם אל תחליטו לפני שיש לכם ביד מספר הצעות, לפחות שתיים או שלוש הצעות שביניהן יש לכם התלבטות. רצוי התלבטות קשה. כך תוכלו להיות בטוחים שאתם מעלים את הסיכויים לקבל את ההחלטה הנכונה, ושאתם לא מחליטים סתם כך על פי המחיר. נכון שכעסק קטן סעיף המחיר הוא פקטור דומיננטי בכל החלטה, אבל כמו שאתם כבר יודעים, לפעמים לקבל את ההחלטה הזולה עולה ביוקר. עם זאת זכרו כי זה שהמחיר של חברה אחת גבוה מחברתה לא מבטיח שהתוצאה שהיא תגיע אליה תהיה הטובה ביותר עבורכם. קבלו את ההחלטה המושכלת מעמדה של אפשרויות ולא כורח. שקלו את כל האופציות, לפעמים ההצעה הזולה – של אותה חברה מתחילה שרוצה לבנות לעצמה פורטפוליו או של אותו סטודנט שעכשיו סיים את לימודיו והוא "רעב" עם שפע זמן להקדיש לכם – היא ההצעה הנכונה עבורכם.
למדו את תהליך ההפקה
הפקה של סרטון שיווקי מקצועי זהו תהליך מורכב. שבו עם חברות ההפקה הפוטנציאליות לפגישות ולימדו מהן את תהליך ההפקה כפי שהוא מתבצע אצלן. שימו לב לדיוק שלהן ולהקפדה על הפרטים בכל שלב ושלב. ככל שהשלבים מובנים ויש מערכות בקרת איכות על כל שלב ושלב כך התוצר הסופי יהיה ברמה גבוהה יותר. מלמידה על תהליך הפקת הסרטון ניתן להשוות בין חברות ההפקה השונות ולהגיע למסקנות אודות התאמתן לציפיותיכם מהסרטון. חברה מקצועית תספק לכם הצעה מסודרת בה מפורט על כל שלב כולל עלויות.
מיקום חברת ההפקה
זה נראה כמו פרט שולי, אבל אם אתם פרפקציוניסטים ותרצו להיות שותפים לכל אורך תהליך ההפקה תגלו שגם המיקום הגיאוגרפי משמעותי. אם אתם מעוניינים להיות נוכחים פיזית או לקיים מספר פגישות לאורך תהליך ההפקה כדאי שתהיו קרובים מספיק בשביל שהדברים לא יפלו על חוסר בזמן או עצלות.
דרשו את זכויות היוצרים ואת קבצי העריכה
בדקו מה מדיניות חברת ההפקה בנושא זכויות היוצרים של הסרטון. ברוב המקרים לחברת ההפקה זכויות על החומר הגולמי וללקוח זכויות על התוצר הסופי. אל תשאירו את נושא זכויות היוצרים ואת נושא חומרי הגלם באוויר. נכון שאתם מתקשרים עם חברת הפקה מתוך תקווה ואמונה שאתם לעולם תצעדו יד ביד לעבר השקיעה. אבל החיים הם לא תמיד סרט הוליוודי. קורה שיש מחלוקות ולא מצליחים להגיע לעמק השווה. חבל שהזמן היקר שלכם וההשקעה הכספית ירדו לטמיון. במצבים שכאלה חשוב שזכויות היוצרים המלאות יישארו בידיכם. במקרה והדברים עלו על שרטון תזדקקו לכל חומרי הגלם המקוריים וקבצי העריכה בכדי שתוכלו להמשיך עם חברת הפקה אחרת מהמקום בו הפסקתם. גם אם הכול היה פנטסטי והשלמתם את העבודה בהרמוניה עדיין חשוב לקבל את כל קבצי העריכה המקצועיים. יכול להיות שבעוד זמן מה תרצו לערוך את הדברים מחדש. אולי כתובת משרד שהשתנתה או דבר מה דומה. חשוב שתהיה לכם אפשרות לעשות זאת בעצמכם או עם חברת הפקה אחרת מטעמכם.
זמינות, זמינות, זמינות
תארו לעצמכם את המצב הבא: הסרטון שלכם הוא הצלחה פנומינאלית. הלקוחות הפוטנציאליים צובאים על דף הפייסבוק או האתר שלכם ודורשים "עוד". אתם חוזרים בדחיפות לחברת ההפקה הנפלאה שהשכילה להפיק לכם את הווידאו המצליח הזה רק בשביל לגלות שהם מחויבים כעת לשלל לקוחותיהם האחרים למשך שלושה חודשים קדימה. אין עם מי לדבר ואין שום אפשרות לעשות סרטון נוסף בזמן הקרוב. מה עושים? מחכים שלושה חודשים ומאבדים את המומנטום? או שמתחילים לחפש בבהילות חברת הפקה אחרת? בדקו היטב שחברת ההפקה שלכם זמינה לפי הצרכים שלכם. במידת הצורך עגנו את זה במסמכים או לפחות בהבנות.
רוצים מאמרים נוספים? השאירו כתובת דוא"ל ונשלח לכם מייל עם קישור בכל פעם שמאמר חדש מתפרסם.
המאמר נכתב על ידיי מערכת האתר קארדו. האתר www.cardo.co.il הינו זירת מסחר (Marketplace) שמתעתד להוביל את תחום הדיגיטל בישראל. אנשי דיגיטל בכל התחומים מוזמנים להירשם באתר www.biz.cardo.co.il כספקי שירות בתחום.
מצאתם שגיאה במאמר? חושבים שיש לכם מה להוסיף? רוצים לפרסם אצלנו מאמר? כתבו לנו. קרדיט מובטח!
מקצועני ווידאו שיווקי במאגר קארדו...
Open - אופן
עידן מולטימדיה
חן נירן - קופירייטר למקרים קשים
moradigital
רוצים להפיק ווידאו שיווקי שבאמת יעשה את ההבדל?
האתר קארדו מאפשר לכם להגיע לעשרות מפרסמים בלי לעשות טלפון אחד ובלי כל התחייבות. ספרו מעט על עצמכם ועל הצרכים הדיגיטליים של העסק שלכם. המערכת שלנו תמצא את המשווקים המתאימים לכם ביותר ותשלח אליהם את הפרטים שלכם. אותם משווקים יחזרו אליכם ויספרו לכם על עצמם ומה הם חושבים תהיה הדרך הטובה ביותר לשווק את עצמכם בדיגיטל. לכם נותר רק לקרוא את ההצעות שלהם, ללמוד מהן האפשרויות שעומדות בפניכם, להתרשם מהיכולות והדירוגים של המשווקים, וכמובן - לבחור ולהצליח.
קראו כאן איך קארדו עובד >>